Jesucrist, Rei de tot el món / B / 2021

Rei de la veritat (Jn 18,33b-37)

Antigament el rei era el cabdill que anava al davant i a qui tothom seguia, el magistrat que jutjava tothom i no era jutjat per ningú. La seva autoritat no podia ser discutida, i això donava consistència a la societat.

D’acord amb aquesta definició, ¿qui són avui els reis de la societat actual, els que jutgen sense ser jutjats, els que manen sense ser manats? ¿Qui són els veritables reis del mambo? Sense haver-hi pensat gaire, jo diria que en el món d’avui hi ha tres tipus de poders: el poder polític, que per mitjà d’un entramat de prohibicions i d’obligacions determina el nostre camp d’acció, el poder econòmic, que ens percep com a productors i consumidors, creadors o no de riquesa i, en conseqüència, útils o inútils per als seus objectius, i finalment el poder mediàtic, que per la nostra dependència dels mitjans de comunicació acaba determinant la manera de vestir, de parlar, de pensar o de divertir-nos. Aquests són els reis del nostre món, encara que no portin corona. El que tenen en comú és l’ànsia de poder, l’ambició de domini, que exerceixen per mitjà de la llei, dels diners o de la fama, tant se val.

Parlant amb Pilat, Jesús deixa clar que ell no té cap ànsia de poder. No és un rei com els d’aquest món. Per això ningú no surt a defensar-lo quan els enemics es conxorxen per condemnar-lo a mort. Ni tan sols el Pare sembla fer-li costat, perquè quedi ben clar que la reialesa de Jesús no és com les d’aquest món.

Jesús no és rei perquè mana sinó perquè dona testimoni de la veritat. Això el fa lliure davant de tot intent de manipulació. No hi ha cap intriga ni cap mentida que el pugui vèncer ni doblegar.

No sé si algú ha reflexionat sobre el fet que la crisi del cristianisme sembla anar lligada a la crisi de la veritat. Ho explicaré resseguint els canvis que la paraula “inventar” ha patit al llarg de la història.

A Vila-seca, com en altres indrets, encara celebrem l’antiga festa litúrgica de la Invenció del Cos de Sant Esteve. També se celebrava arreu la Invenció de la Santa Creu. Avui dia aquestes expressions ens sonen malament, però s’entenen perfectament si tenim en compte que abans una invenció era una troballa. Algú podia dir: he inventat la clau que vaig perdre l’altre dia. Inventar era desvelar, treure a la llum quelcom que existia però que restava amagat.

Més endavant inventar va adquirir un sentit tecnològic: fabricar alguna cosa nova i útil per mitjà de l’enginy humà. Els inventors feien i fan servir la seva ment per a descobrir les possibilitats amagades en la realitat de la natura: una nova substància, una nova màquina, una nova teràpia…

Però inventar també es fa servir per a definir la construcció de mons irreals. D’un novel·lista o d’un guionista podem dir que té molta inventiva. Quan no volem reconèixer un error o una culpa ens inventem una excusa o una mentida. Avui dia es parla de postveritat perquè estem normalitzant la mentida: els polítics saben que poden dir allò que els convé, encara que sigui el contrari del que varen dir ahir, i que això no els restarà vots. Però tot plegat acaba generant una sensació angoixant de desconfiança, de manca de punts de referència. Societat líquida, diu Baumann.

Dir que Jesucrist és el nostre rei i el rei de tot el món ens deslliura d’aquesta sensació de maremàgnum. Sabem que ell és la veritat i la vida, que no enganya, que ens ensenya a dir sí quan és sí i no quan és no. Dir que Jesucrist és el nostre rei ens fa lliures davant de totes les pressions i coaccions dels reis d’aquest món. Quan una llei és justa la complim no per temor al càstig sinó perquè estimem la justícia, quan una llei és injusta la desobeïm perquè la consciència del bé està per damunt de tota convenció social. Estimem i cerquem la veritat, no ens la inventem, i això ens fa lliures i feliços.

Jordi Vila Borràs

By jordivilaborras Posted in General

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s